קר עד העצם [ככה ככה]

קר עד העצם / דניאל וודרל
אביה של רי דולי, בשלן סמים שישב בכלא בעבר, יוצא מהבית אך לא שב. רי בת ה16 נאלצת לטפל לבדה בשני אחיה הצעירים ובאמה החולה והלא מתפקדת. יום אחד מגיע השריף לבית, לבשר לרי שהמשפט של אביה חל בעוד שבוע, ושיש ערבות על הבית. אם לא יגיע למשפט, הבית ימכר ורי ומשפחתה ישארו בחוסר כל ויצטרכו למצוא מקום חדש. רי מבינה שהיא חייבת למצוא את אביה – או להוכיח שהוא מת – כדי לבטל את מכירת הבית.
למרות שבכריכת הספר כתוב שהספר מותח, לא מדובר בספר מתח. מדובר ברומן-פרוזה שמלווה את רי בהתמודדות שלה עם המשפחה הגרעינית, עם המעבר שלה בין השכנים וקרובי-רחוקי המשפחה, והמאמצים העקשים והנואשים שלה לעשות הכל כדי להציל את הבית.
הספר יחסית מינימלי, כ200 עמודים שמתפרשים על פני כמה ימים. הוא לא קל בכלל, יש בו כמה קטעים אלימים גם על בני אדם וגם על חיות (למשל פשיטת עור של סנאי), וכל האווירה של הספר מתרחשת בהרים מושלגים באמצע שום מקום, שם נמצא משכנן של עשרות משפחות (רובן קשורות זו לזו בקשרי משפחה) שהגיעו לשם לפני שנים רבות בשל אמונה ששם נמצא גן העדן החדש.
הסיפור של רי דולי קשה וצובט את הלב. היא רק בת 16 אבל נאלצת לתפקד כאם במשרה מלאה, ולקחת על עצמה אחריות של אדם בוגר. הספר פותח צוהר לעולם של שכבות נחשלות וצורת חיים שונה לחלוטין משלנו. עולם בו בכל בית שני יש בשלן סמים, וג’וינט בגיל 16 הוא ברור מאליו. עולם בו עדיין מסתמכים על ביקוע עצים לאח וציד חיות, למרות ששאר העולם חי חיים מודרנים.
הספר יצא במקור ב2006, ובעקבותיו יצא סרט שמבוסס עליו באותו שם, בכיכובה של ג’ניפר לורנס, שגם זכה במועמדויות רבות (כולל מועמדות לאוסקר).
עם עובד – הוצאת ספרים | תרגום: אמיר צוקרמן | 197 עמ’ מודפסים

כתיבת תגובה