מחמישה יוצא אחד [אהבתי]

מחמישה יוצא אחד

מחמישה יוצא אחד / אגתה כריסטי

“רצח הוא דרמה. למין האנושי יש תשוקה עזה מאד לדרמה.” (עמ’ 137)

על מה הספר?

לפני שש עשרה שנה, קרוליין קרייל נכנסה לכלא באשמת רצח בעלה. הם הותירו אחריהם את קרלה – ילדה בת 6. כשקרלה מגיעה לגיל 21 היא מקבלת מכתב שאמה השאירה לה לפני מותה, בו היא טוענת שהיא חפה מפשע. קרלה מעוניינת להוציא את האמת לאור ופונה לבלש הטוב ביותר שקיים: הרקול פוארו.

בזירת הפשע, מלבד הנרצח והרוצחת, היו רק עוד חמישה אנשים. איך אפשר לגלות את האמת כשעבר כל כך הרבה זמן, אין זירת פשע או ממצאים חדשים?

מה חשבתי עליו?

לפני שהתחלתי לקרוא את הספר, דיברתי עם הבן שלי על התעלומה המפורטת בתקציר. אם יש רק חמישה חשודים אפשריים – איך אפשר לגרום לקוראים להיות מופתעים? הרי עוד לפני שהתחלנו את הסיפור, יש לנו כבר 20% סיכוי לנחש אקראית מי הרוצח. אלא אם כן הפתרון הוא מחוץ לקופסה – אבל כל פתרון אפשרי ששנינו חשבנו עליו כבר בוצע באחד הספרים האחרים של אגתה כריסטי. ואז הבן שלי אמר משהו חכם ונכון: יכול להיות שהפתרון יהיה באמת אחד מהחשודים או פתרון שכבר היה בספר אחר – אבל זה לא החלק החשוב. הספר עדיין יצליח להיות מותח ומפתיע אם כריסטי תצליח לגרום לנו לחשוד בכל פעם באדם אחר, ותכניס הפתעות בכל פינה. ובכלל, העניין הוא לא רק מי הרוצח – אלא גם הלמה, מתי ואיך.

והוא לגמרי צדק.

“אספר לך שהצלחתי התבססה על הפסיכולוגיה – על ה’למה?’ הנצחי של ההתנהגות האנושית. וזה, מסיה בלייק, זהו מה שמעניין כיום את הציבור בעולם הפשע. פעם התעניינו בצד הרומנטי. על פשעים מפורסמים היה נהוג לספר רק מבחינה אחת – סיפור האהבה הקשור בהם. בימינו המצב שונה מאד. […] הם קוראים על איזו רוצחת מפורסמת שהרגה, כי אבא שלה התעלם ממנה כשהיא היתה בת שלוש. כפי שאמרתי, הלמה שבפשע הוא מה שמעניין אנשים כיום.” (עמ’ 83)

למרות שהרקול פוארו אוהב להתפאר ב”תאי המוח האפורים שלו”, הוא לא לגמרי בלש כורסא – הוא בהחלט בודק את זירות הפשע בדרך כלל ומוצא פרטים חשודים. לעומת זאת, בספר הזה אין זירת פשע מלבד תיקי המשטרה הישנים. כל מה שנותר לו זה לדבר עם המעורבים בפרשה – ולהיות בלש כורסא אמיתי.

הוא מתחיל באנשים שהיו במשפט עצמו כמו פרקליט ההגנה ועורכי הדין, וממשיך משם לחמשת החשודים שלמזלו כולם עדיין בחיים. בניגוד לספרים אחרים בהם החקירה מתבצעת בזמן אמת ונוצרת עלילה סביב זה – לפעמים אפילו רציחות נוספות – כאן כל העלילה התרחשה בעבר, ואנחנו לומדים עליה רק ממה שמספרים לנו. יש משהו טיפה מייגע בספר הזה שבעצם כמעט כולו מורכב מדיאלוגים ומונולוגים, אבל הוא עדיין נהדר. העובדה שאין כאן ממצאים חדשים כמו טביעות אצבע או בדל סיגריה הופכים את הספר לצורתו הטהורה ביותר של בלשות מחשבתית.

“מה תעשה?”
“אבקר את כל החמישה – ואשמע מכל אחד ואחת את סיפורו או את סיפורה.”
רב-פקד הייל נאנח בתוגה עמוקה. הוא אמר:
“בן אדם, אתה משוגע! לא תמצא התאמה בין כולם! אתה לא תופס את העובדה הבסיסית הזאת? ממילא אין שני אנשים שיזכרו את השתלשלות האירועים בצורה זהה. ואחרי כל כך הרבה שנים! אתה פשוט תשמע חמישה תיאורים של חמישה מקרי רצח שונים!”
“לזה בדיוק,” אמר פוארו, “אני מצפה. זה יהיה מאלף ביותר.”

לאורך הספר אנחנו מגלים איך אותם אירועים ואותן דמויות נראות שונה לחלוטין בעיניים של אנשים אחרים. אף אחד לא אובייקטיבי. לכולם יש דעות, פרשנות אישית, מטען רגשי וגם אג’נדה. בין הסיפורים יש הבדלים – מה מתוכם נובע מזכרון מעורפל וישן? מה מתוכם נובע מפרשנות? ומה נובע משקר של אחד הצדדים? הקורא צריך לעקוב לא רק אחרי הסיפורים השונים אלא גם להבין לעומק את הלך נפשם של החשודים ואת הפסיכולוגיה שמניעה אותם.

ולמרות שהיו כמה דברים ששמתי לב אליהם בעצמי ואפילו כיוון אחד שצדקתי בו – עדיין כריסטי הצליחה להפתיע אותי לחלוטין.

כמו תמיד.

טריגרים ותכנים רגישים

רצח, כמובן.

בנוסף, הנרצח הוא אדם שידוע כרודף שמלות ובכל פעם יש לו רומן עם אישה אחרת. אחת החשודות מתוארת כ”נפקנית” ו”זולה” (ושלל מילים מעודנות אחרות שאפשר לכנות בבריטית מיושנת ומכובדת נערה בת 20 שמתחברת עם גבר נשוי שגדול ממנה פי 2).


הוצאת עם עובד | 312 עמ’ | תרגום: מיכל אלפון | מאי 2024


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה