מה מברכים על גלידה? #2 [אהבתי]

מה מברכים על גלידה? #2 / אורי אורבך ז”ל
אורי אורבך ז”ל היה אחד מהאנשים שעיצבו מאד את המגזר הדתי – גם בתרבות (היה עיתונאי, הקים את עיתון אותיות וילדים, עודד הליכה של דתיים לתקשורת ועוד) וגם בפוליטיקה. בין שלל הדברים שהספיק לעשות לפני שנפטר ממחלה קשה בשנת 2015, הוא כתב את “מה מברכים על גלידה” – ספר על מושגים ביהדות שמכוון גם לילדים דתיים ולחילונים כאחד. הכרך הראשון יצא בשנת 2010, אך הכרך השני התעכב ולא הספיק לצאת לפי שאורבך נפטר. אבל לשמחתנו, בסופו של דבר, כרך 2 יצא לאור – ממש החודש.
הספר מחולק לשערים בנושאים שונים כמו טבע, שבת, אהבה, ארץ ישראל ועוד. כל שער מכיל קטעים קצרים הנוגעים בנקודות קטנות ששייכות לאותו נושא, ובכל קטע הסבר על מושג כלשהו מהיהדות. בנוסף למושגים, משולבים בספר גם סיפורים מהמסורת היהודית, פתגמים ואפילו בדיחות.
היקף המושגים וההסברים בספר הוא עצום. אני בעצמי עוד לא הספקתי לקרוא את כולו. יש בו מאות מושגים בנושאים שונים, כתובים בצורה ברורה ולעתים הומוריסטית, והוא מלווה באיורים צבעוניים ונעימים. הספר מנוקד ולכן מתאים החל מראשית קריאה ומעלה – אפילו למבוגרים, שרוצים להכיר קצת את הדת היהודית בשביל ידע כללי והרחבת אופקים.

אילו כינויי חיבה יש לשבת?
כולם אוהבים את יום המנוחה, ממש כמו הורים שאוהבים את הילד שלהם. כשהורים מחבקים ומנשקים את הילד, הם קוראים לו בהמון שמות חבה: חמוד, מתוק, בובי, נשמה, עיוני, כפרה ועוד ועוד. אנחנו אוהבים את השבת וקוראים לה: שבת שלום, שבת מנוחה, שבת קודש, שבת המלכה (אל תקראו לה בּוּבִּי, זה קצת מוזר). ממש כיף להיות שבת עם כאלה מחמאות.

הקטעים מתאימים גם לדתיים וגם לחילונים, הם מובאים בשפה שמתאימה לצעירים, בגובה העיניים, בלי להניח ידע מוקדם. הספר מלא גם באהבה לתרבות הישראלית ולשפה העברית.
הספר עומד בפני עצמו ואין חובה לקרוא את חלק #1 קודם. הספר הראשון מכיל שערים ונושאים אחרים כגון חגים, תפילות וברכות, משפחה, התנ”ך ועוד, והספר השני משלים אותו.
ידיעות ספרים שאוהבים אחוזת בית ספרים | איורים: יערה בוכמן-נוטה

כתיבת תגובה