מהפכת התפוזים של מתי [אהבתי]

מהפכת התפוזים של מתי
מהפכת התפוזים של מתי

מהפכת התפוזים של מתי / תמי שם טוב

על מה הספר?

מתי (שמבוססת על הסופרת תמי) היא ילדה בכיתה ג’ שלא מצליחה ללמוד לקרוא. למרות שאחותה שירה בכיתה א’ כבר קוראת מאד יפה ואפילו מתקדמת לגילה, מתי עדיין תקועה אי שם מאחור. היא מרגישה כישלון וקוראת לעצמה “סתומה” והיא לא מבינה מה הבעיה. כשמתחילים לאיים עליה שהיא תצטרך להישאר כיתה, היא עושה מאמץ אחרון עם מורה פרטית חדשה, אבל הפעם יש לה מוטיבציה אמיתית: להצליח לכתוב לגמרי בעצמה מכתב לראש הממשלה, עם רעיון איך לסייע לאיכות הסביבה.

הספר יצא לאור בשנת 2000, ועכשיו הוא יוצא במהדורה מחודשת ומתוקנת.

מה חשבתי עליו?

מהפכת התפוזים של מתי מעלה שני נושאים חשובים – גם את עניין לקות הלמידה, שבעבר כמעט לא היה מטופל (אך כיום יש מודעות רבה וגם הרבה מאד מטפלים), וגם את עניין איכות הסביבה שאמנם נמצא במודעות אך יש הרבה בעיות ללא פתרון.

ההורים של מתי די אבודים – הם לא כועסים על מתי שהיא לא קוראת אבל הם גם לא ממש יודעים איך לעזור לה. דווקא הדוד שלה הוא זה שמצליח לייצר אצלה את המוטיבציה לעבוד מאד מאד קשה על התרגילים של המורה החדשה, והוא זה שנותן לה את התמיכה הנפשית שהיא זקוקה לה. הספר יכול לתת הרבה תקווה ואמונה בקרב ילדים שלא מצליחים בלימודים או בכל תחום אחר.

הספר מתרחש בתקופה רחוקה יחסית מהיום – תקופה בה למתי לא היה מחשב (עד שדוד שלה הביא לה), לא היו מיילים או סמארטפונים. הקוראים נחשפים ככה לתקופה ותרבות קצת שונים מהם וזה מעניין.

בתחילת הספר יש מכתב מהסופרת שמספרת על עצמה ואיך מתי מבוססת עליה – ואיך גם היא לא ידעה לקרוא, ואיך מורה מיוחדת לימדה אותה לכתוב סיפורים. מאז תמי מאמינה שסיפורים יכולים לשנות חיים והפכה לסופרת ידועה בעצמה.

הספר מגיע בכריכה רכה, ניקוד ומעט איורים. למרות שבספר יש רק 80 עמודים – יש בו לא מעט טקסט ביחס לאיורים כך שהוא מתאים גם לכיתות ג-ד ולרמת קריאה קצת יותר גבוהה ממתחילים בקריאה. מבחינת תוכן כמובן שאין בעיה ואפשר גם להקריא לילד צעיר יותר (כיתה א-ב) אם קשה לו לקרוא לבד.


הקיבוץ המאוחד | מאי 2024 | איורים: רחלה זנדבנק | 80 עמ’


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה