חוות החיות [אהבתי]

חוות החיות / ג’ורג’ אורוול
בחוות האחוזה מתכנסות כל החיות כדי לשמוע את דבריו האחרונים של החזיר הותיק והזקן, שמתאר להם עולם אוטופי ונפלא בו החיות משתלטות על האדם, מייצרות לעצמן את המזון, וחיות בשלום ואחווה ללא מעמדות וללא שליטה או תלות בבני האנוש. החיות (רובן, לפחות) מתלהבות מאד מהחזון הנפלא ופותחות במרד נגד בעלי החווה, במטרה ליצור עולם בו החיות שולטות – וכל החיות שוות.
הספר מגולל את סיפורן של החיות, ואיך האופי השונה של כל חיה ממקם אותה במשבצת אחרת במערכת המעמדות החדשה – החיות שתמיד מתחמקות מעבודה מול החיות שיעבדו קשה עד נשימתן האחרונה; החיות שיעדיפו דווקא את שליטת בני האדם, הליטופים וקוביות הסוכר מול החיות שיעדיפו שלטון עצמי בכל מחיר; החיות שילכו כמו כבשים תמימות (בספר אלו באמת כבשים…) מול החיות שינסו להסתכל בעיניים ביקורתיות. ובסופו של דבר, אולי החזון הראשוני האמין ב”כל החיות שוות”, אך בסופו של דבר במציאות זה לא קורה ולא יכול לקרות, כי תמיד יהיו חיות שיהיו שוות יותר, שינסו לקחת לעצמן יותר, שיחשבו שמגיע להן יותר.
הספר הוא אלגוריה לשלטון הקומוניסטי בברית המועצות – אם זה שימוש במילים כמו “החבר” בפניה לחיות החווה, או שימוש במניפולציות על הזיכרון. גם הדרך שבה המאייר בחר לאייר את הדגל של החיות מזכירה די במפורש את דגל הקומוניזם.
אולי אפשר להגיד שהספר מהווה מעין גירסה מוקדמת ומרוככת של 1984 שנכתב מספר שנים אחריו. בעוד 1984 הוא רומן דיסטופי שמתאר מציאות מפחידה ומזעזעת שבה הקומוניזם שולט בעולם בצורה דיקטטורית וקיצונית ומתמקד בגיבור שמנסה להתמודד איתו, חוות החיות מתאר את כשלון הקומוניזם ומתמקד יותר במשטר עצמו, וגם כתוב בצורה הרבה יותר רכה ופחות אלימה, במיוחד בגלל השימוש בחיות.
הספר יצא במקור ב1945 ועכשיו הוא יצא שוב בתרגום מחודש בהוצאת כנפיים – הפעם עם האיורים המהממים של כריס מולד (שאייר גם את “איש הברזל”). האיורים ממש ממש יפים ומלווים את כל הספר ומוסיפים לו המון. לא קראתי מעולם את הספר בגירסאות ישנות כך שאין לי דרך להשוות את התרגום, אבל הוא היה מצויין בעיני.
למרות האיורים ולמרות שהספר יצא בהוצאה שמיועדת לילדים ונוער, אני לא בטוחה שהספר מתאים לצעירים. אין בו תכנים לא מתאימים – יש שם חיות שמתות או מוצאות להורג אבל אלו חיות ולא בני אדם ולכן זה מאד מרוכך ולא מפחיד (בטח לא כמו ב1984). אבל אני חושבת שצעירים מדי פשוט לא יבינו את האלגוריה והנמשל של הספר, אלא אם כן יהיה כאן תיווך הורי שישלים את פערי הידע על ההיסטוריה והכלכלה.
בכל מקרה, בעיני ספר חובה לתיכון ומעלה (ואם בגיל צעיר יותר – אז עם תיווך והשלמת פערי ידע).
הוצאת כנפיים – ספרים לילדים ולנוער כתר ספרים | 157 עמ’ | מרץ 2022 | תרגום: שרה קרן | איורים: כריס מולד

כתיבת תגובה