ארטמיס [אהבתי]

ארטמיס
ארטמיס / אנדי וייר
ארטמיס היא עיר חלל תיירותית ששוכנת בירח. גרים בה בעיקר אנשים עשירים ומשועממים, מעמד הפועלים שתפקידו לדאוג לכל תחזוקת העיר, וכמובן המון תיירים זמניים שמגיעים מכדור הארץ. ג’אז (ג’זמין) היא בחורה צעירה שגדלה כמעט כל חייה בארטמיס, ולמרות שהיא מחוננת ומוכשרת בטירוף – היא עובדת בתפקיד פשוט – כשליחה, שאותו היא מנצלת בשביל להבריח דברים לא חוקיים בשביל תוספת משכורת מהצד. יום אחד הלקוח הקבוע והעשיר שלה מציע לה הצעה שאי אפשר לסרב לה: משימה מסוכנת להפליא תמורת סכום כסף משנה חיים. ג’אז יוצאת למשימה, ובאותו רגע הכל משתנה: רצח, פשע מאורגן, מרדפים ואקשן, וגם הרבה, הרבה כסף.
איזה ספר מעולה!!!! אמרו לי להוריד ציפיות אחרי “לבד עם מאדים” כי הספר הזה פחות מוצלח, אבל ממש לא הרגשתי ככה. זה נכון שהוא שונה לגמרי: לבד על מאדים הוא סיפור הרבה יותר ייחודי והרבה יותר דרמטי ומרגש, על אדם שנלכד בחלל ולא מאבד תקווה ואת יצר ההישרדות בעוד כדור הארץ כולו מתגייס למענו. ואילו ארטמיס הוא ספר מתח-אקשן בחלל, לא סיפור סוחט דמעות. ועדיין, פשוט נהניתי ממנו, מכל רגע ורגע בו.
ג’אז היא גיבורה כיפית. היא לא מושלמת והיא אפילו פושעת, אבל אנחנו מגלים לאט לאט למה היא ככה ומה מניע אותה. חוץ מזה היא צינית ועוקצנית וככל שהיא יותר במתח ובסכנה, כך ההומור השחור והארסיות שלה מתפרצים בקצב יותר מסחרר והופכים את העלילה לשנונה ומחוייכת.

“מוכנה להורדת הלחץ?” שאל […] בקשר.
“רמת הלחץ שלי רק עולה”, אמרתי.
“בלי בדיחות. לא כשמדובר בנוהלי מנעל אוויר.”
“מה, אתה מפחד שלא תצליח לנשום מרוב צחוק?”

ארטמיס באופן כללי היא כור מצרף של תרבויות – יש שם יהודים (ואפילו בית כנסת), סעודים, הונגרים, אוקראינים, והבליל המגוון הזה מקיף את ג’אז ויוצר תמהיל משובח של דמויות משנה מצויינות.
ועם כל המתח והאקשן, המרדפים והבדיחות, הספר הוא גם על קשרים, יחסים ואהבה: בין אב לבתו, בין חברים, בין אדם למקום מגוריו.
בקיצור, ספר מד”ב-מתח משובח וכיפי להפליא.
והחדשות הטובות: בנובמבר אמור לצאת הספר הבא של אנדי וייר, גם הוא מד”ב, וגם הוא ב הכורסא הוצאה לאור. יש למה לחכות!!!
הכורסא הוצאה לאור | תרגום: דידי חנוך | 2018 | 357 עמ’
תכנים רגישים וכו’: יש רצח אבל לא ממש מפורט גרפית. יש התייחסות למין, יש בדיחות גסות.

כתיבת תגובה