איפה הילד? [אהבתי]

איפה הילד? / יהודה לימן 

כשהילדים שלנו מתבגרים, הם נמצאים במצב ביניים. מצד אחד הם כבר לא ילדים שאפשר להסיח את דעתם עם ממתק, לקבוע להם ללכת לישון ב8, או להחליט שהיום לא לובשים לגן את שמלת השבת. מצד שני, הם גם לא באמת מבוגרים, שיקול הדעת שלהם עוד לא מספיק מיושב, והם נתונים ללחץ חברתי כבד מאד שמשפיע על הבחירות שלהם. הם גם נמצאים בשלב של חיפוש, בדיקת גבולות וזהות עצמית, בד בבד לניסיון להיות מקובלים בחברה, ולא תמיד אלו עומדים בקנה אחד עם החינוך בבית והכללים. והתוצאה – פיצוצים, חוסר תקשורת, מריבות וצעקות.
יהודה לימן הוא פסיכותרפיסט ועובד סוציאלי קליני, מומחה לטיפול במתבגרים והוריהם, מייסד “מרכז לימן” לליווי הורי מתבגרים ומרצה בקריה האקדמית אונו. הוא פיתח את “שיטת המעטפת”, שנותנת כלים להתמודדות עם מתבגרים (ולא רק). איך ליצור איתם תקשורת נכונה, איך להתמודד עם מריבות ובעיות, וגם – איך לשמור על פרופורציות ויעדים הגיוניים.

לאחרונה הוא הוציא ספר חדש שבו הוא מפרט את השיטה שלו, כולל כלים ליישום בפועל. אחת הנקודות שמניעות את הספר זו הגישה שלא תמיד צריך להתחיל את הטיפול מצד הילד. לפעמים מספיק שאנחנו ההורים נעשה את השינוי מהצד שלנו ונניע את ההתרחשויות מיוזמתנו בצורה שאנחנו רוצים. בצורה כזו, יש לנו שליטה טובה יותר על האירועים ופחות תלות בילד.

נוסף על הכלים והעצות שבספר, אהבתי את הריאליסטיות שלו. לא עוד ספרי הדרכה שדורשים מאיתנו להיות הורים מושלמים שתמיד מגיבים נכון ותמיד יש להם זמן לכל דבר ותמיד יכולים לטפל בכל נושא במהירות הבזק. אנחנו בני אדם, וגם לנו יש רגשות, וגם לנו יש טריגרים שמוציאים אותנו משיקול דעת, ואנחנו לא מושלמים. ויש לנו גם עבודה ועיסוקים אחרים ולא תמיד אנחנו יכולים לטפל בכל דבר באופן מיידי, בטח לא כשמדובר בכמה בעיות במקביל. הספר מתייחס לזה לא מעט, ומסייע להורים גם לקבל באהבה ובהכלה את העובדה שזה בסדר גמור להיות “הורים טובים דים”, וגם לדעת איך לתעדף נושאים שצריכים טיפול, כי לרובנו אין את המשאבים לטפל בכל הבעיות במקביל.

עוד דבר שאהבתי (במיוחד לאור העובדה שאני מתכנתת) זו ההתייחסות המודרנית והמציאותית למסכים והפלאפונים. לא בסלידה של הדור הישן אלא בקבלה מפוקחת של הדור המודרני שמבין שאלו בסך הכל כלים, ואפשר לנצל ולמנף אותם לטובתנו.
הספר מדבר על “סערות” של גיל ההתבגרות באופן כללי, אבל פרק אחד מתייחס גם באופן ספציפי לסערות יותר רגישות כמו סמים, אלכוהול ומין. הספר מתאים גם לדתיים, במיוחד לאור הרקע הדתי של המחבר, והוא מתייחס לכך שבבתים שונים יש גבולות שונים בחינוך.
הספר מסודר בצורה מאד ברורה. בהתחלה הוא מסביר על השיטה והגישה, ואחרי זה מביא כלים ליישום כולל דוגמאות. בנוסף, הספר מעוצב בצורה מהממת, אחד מספרי העיון היפים שנתקלתי בהם אי פעם. מהכריכה המושכת ועד העיצוב הפנימי. הפרקים מחולקים לצבעים שניתן לראות בעין גם כשהספר סגור, הפונט מרווח, הכותרות ברורות וגדולות, ובאופן כללי לכל הספר יש עיצוב-נושאי (theme) של “ים” שמלווה את העיצוב ואת התוכן של הספר וזה פשוט נותן הרגשת רוגע… פשוט מושלם.

האם הספר יפתור לכם את כל הבעיות אחרי שתקראו אותו? כמו כל הספר הדרכה – לא, או לפחות לא מיד. אין קסמים. הכלים דורשים תרגול ואימון, לא ביום אחד אנחנו משנים את צורת התקשורת או צורת המחשבה שלנו. אבל הספר מחולק לפרקים בצורה נוחה (כולל תוכן עניינים מסודר) כך שתמיד אפשר לחזור ולקרוא חלקים ספציפים כדי להיזכר ולתרגל אותם שוב ושוב.

 

אגם הוצאה לאור | 2021 | 256 עמ’

כתיבת תגובה