אדום חזק מאד [אהבתי]

אדום חזק מאד / תמר רובין 
שני היא מתכנתת צעירה בת 21, גיקית חכמה שעובדת בסייבר במשרד חקירות. יום אחד משרד החקירות מקבל תיק חדש: אלון, סלב ידוע שהוא גם בן של שר עמד להתחתן עם חשפנית בשם מלאני (שם במה), אבל היא נעלמה. במשרד החקירות בטוחים שכל סיפור האהבה שלהם היה מזוייף מצד החשפנית והיא לקחה ממנו כסף וברחה, אבל אף אחד לא אומר “לא” לאדם כל כך מתוקשר, והם מנסים להתחקות אחר עקבותיה. כשחלק מהתוכניות משתבשות, שני מתנדבת להכנס למועדון כחשפנית חדשה, ולנסות לדובב את החברות של מלאני על מה שקרה. אבל החקירה מתארכת מעבר לצפוי, וככל שעובר הזמן שני שוקעת עוד ועוד לתוך העולם החדש, וההבדל בין התפקיד למציאות הולך ומיטשטש.
“אדום חזק מאד” הוא רומן פרוזה עם נגיעות מתח. בין הסצנות הארוכות במועדון ובחדרי ההלבשה, שני חוזרת למשרד כדי לדווח ואנחנו נזכרים שאנחנו גם באמצע חקירה. אבל החקירה היא רק מעטפת לרומן עצמו. ועדיין, למרות שאני קוראת בעיקר ספרי מתח ופחות פרוזה, הספר הצליח לתפוס אותי ממש חזק. סיימתי אותו ביומיים באמצע שבוע – משהו שחריג אצלי מאד.
היה לי קל להזדהות עם הדמות של שני, לפחות בתחילת הספר. שני היא ההיפך הגמור מחשפנית: היא מתכנתת חכמה עם שני תארים, אין לה שום ניסיון עם איפור או קוסמטיקה, יש לה משקפיים וכמעט אין לה ניסיון מיני. כשהיא נאלצת להכנס לדמות של חשפנית, היא עוברת מהפך הדרגתי – המשקפיים מוחלפות בעדשות, התלתלים מוחלקים, היא עוברת לעקבים ומתאפרת. הבחירה של הסופרת לספר את הסיפור בגוף ראשון – מנקודת המבט של שני – היא בחירה מדוייקת, ומאד קל להבין מה עובר על שני ואת השינוי האיטי שקורה לה.
התפקיד של שני הולך ומשתלט עליה – לא רק במראה החיצוני: הזוגיות המבטיחה עם גיא מתערערת כשהוא לא מבין איך שתי ישויות – אחת ביישנית ועדינה והשניה מינית ופראית – מסתתרות יחד באדם אחד. שני מתרחקת מהחברים הגיקים שלה כי החקירה חייבת להישאר בסוד. שעות השינה שלה מתהפכות וזה משפיע על שאר היום, ואפילו הדירה מפסיקה להיות מתוחזקת כמו שהיא התרגלה. שני הולכת ומשתנה ממש לנגד עינינו. לפעמים הרגשתי קצת כמו בסרט אימה, כשרציתי לתפוס את שני ולצעוק לה “לא, אל תעשי את זה!”.
הספר מציג את עולם החשפנות בצורה שכנראה מעולם לא ראיתם. מנשים שנמצאות שם רק כי אין להן ברירה, תוך שהן מוותרות על החלומות שלהן, ועד נשים שגאות להיות שם – מושא הערצה לגברים שעוטפים אותן במחמאות. נשים שיעשו הכל בשביל כסף מול נשים שישמרו על הכללים והערכים. עולם של מיניות כבולה בחוקים, סמים ואלכוהול. בתוך העלילה אנחנו נחשפים לשאלות עמוקות על אהבה ומשיכה, יחסי גברים ונשים, בגידות, שקרים, נאמנות וחברות.
סוף הספר מכיל בעצם שני סופים – גם עם שני, וגם עם מלאני, והוא כנראה לא לגמרי מה שתצפו לו.
הקיבוץ המאוחד – ספרית פועלים | 388 עמ’

כתיבת תגובה